
WK voetbal
Vandaag, 09:42
Valentijn Driessen heeft in zijn column in De Telegraaf gereageerd op uitlatingen die Frenkie de Jong deed in gesprek met Noa Vahle (zie video hierboven) na afloop van het WK-duel met Zweden (5-1).
Noa Vahle vroeg na de wedstrijd aan Frenkie de Jong: "De bondscoach zei gisteren op de persconferentie dat hij even met jou gesproken had over wat hij nog van jou wil zien, soms ook in het aanvallende opzicht. Hoe kijk je daar zelf naar? Wil je dat ook?"
De middenvelder reageerde: "Tuurlijk. Als het kan, dan kan het. Maar heel veel mensen snappen eigenlijk niks van voetbal. Ze kijken wel, maar ze zien het niet. Dat is ook niet erg, daarom is het ook leuk. Iedereen kan erover praten."
"Ik denk dat mijn rol heel duidelijk is," vervolgde De Jong. "Ik hoor mensen dan zeggen: hij speelt geen ballen diep. Dat is niet waar, want dan kijk je niet. Het hangt natuurlijk van de wedstrijd af. Je kan de bal wel diep schieten, maar dan gaat hij elke keer naar de keeper. Het is lastig uit te leggen aan sommige mensen. Misschien dat ik dan een keer naast ze moet zitten."
In zijn column in De Telegraaf reageert Valentijn Driessen: "Wie wint heeft gelijk, mag praten en zijn gelijk halen. Zo werkt het in het topvoetbal en dus had Frenkie de Jong recht van spreken."
"Tot voor kort zei De Jong altijd dat hij niet bezig was met wat er werd gezegd en geschreven," gaat Valentijn verder. "Hij liet het langs zich heen gaan en kon zich er soms zelfs mee vermaken. Na Zweden bleek dit anders te liggen en reageerde hij als door een adder gebeten richting de critici."
"Het pikante van De Jongs uitlatingen was dat hij onbewust solliciteert naar een plaats op de bank naast bondscoach Ronald Koeman," vervolgt de chef voetbal van De Telegraaf. "Om ook hem het voetbal uit te leggen."
"Want ook Koeman had zich deels in de lijn van de kritiek door de buitenwacht uitgelaten over het spel van De Jong. In aanloop naar Zweden zei Koeman dat hij met De Jong had gesproken over diens bijdrage en dat het beter kan, offensiever mag en hij vaker de actie vooruit moet maken met zijn snelheid. Waarbij de bondscoach zich haastte om te zeggen dat de suggestie om eens een Oranje zonder De Jong te proberen hem veel te ver ging."
"Met een offensievere De Jong boekte Nederland een monsterzege op Zweden en konden wat monden gesnoerd worden. [...] Beschouw de kritiek in Nederland liever als gratis advies, Frenkie," besluit Valentijn.
Bekijk de uitspraken van Frenkie de Jong in de video bovenaan deze pagina.