
Formule 1
Vandaag, 19:03
De overkoepelende autosportorganisatie FIA heeft voor de Grote Prijs van Oostenrijk komend weekeinde het hitteprotocol uitgevaardigd. Het is de eerste keer dit seizoen dat dit gebeurt. Het betekent dat de Formule 1-auto's worden voorzien van een koelsysteem voor de coureurs, bijvoorbeeld een koelvest.
Wedstrijddirecteur Rui Marques liet weten dat de officiële weerdiensten temperaturen van meer dan 31 graden Celsius voorspellen en in dat geval kan de gezondheid van de coureurs in gevaar komen.
Coureurs zijn niet verplicht het koelsysteem te gebruiken, maar hun auto moet dan ter compensatie extra gewicht krijgen.
Het systeem voor koelvesten werd opgezet na de Grote Prijs van Qatar in 2023, toen meerdere coureurs medische hulp nodig hadden door de hitte. Vorig seizoen waren er twee hittewaarschuwingen; voor de GP van Singapore en voor de GP van de Verenigde Staten in Austin.
"De hitte zal extreem zijn, we zullen koken in de auto", zei Esteban Ocon van Haas F1 tijdens de mediadag op het circuit van Spielberg. "Het is in heel Europa bloedheet. We hebben het geluk dat het hier niet het warmst is. Het zal vooral ook een uitdaging worden om de banden tot het einde van de race heel te houden. Hoe warmer het is, hoe groter de slijtage."
De WK-wedstrijd tussen Tunesië en Nederland wordt mogelijk uitgesteld, door de weersomstandigheden in Kansas City. Weerman en meteoroloog Mike Nicco van KCTV5 laat zich uit over de kans op vertraging. Bekijk de beelden bovenaan deze pagina.