
Buitenland
Vandaag, 10:38
Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
Starmer zal aanblijven als premier totdat een nieuwe partijleider zijn ambt overneemt. Zijn populariteit was al langer tanende, onder meer door niet nagekomen verkiezingsbeloften. Zijn positie kwam verder onder druk te staan door de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing.
Nu kondigt Starmer die leiderschapsstrijd in feite zelf aan. Onder anderen oud-minister Wes Streeting had eerder aangegeven Starmers positie te willen aanvechten. Ook de afzwaaiende burgemeester van Manchester, Andy Burnham, is van plan mee te doen aan die strijd. Burnham won onlangs de districtverkiezingen in Makerfield en behaalde daarmee de benodigde parlementaire zetel om Starmer te kunnen uitdagen.
Het is de bedoeling dat voordat het komende parlementaire jaar begint, een nieuwe premier is aangewezen.
René van der Gijp moest eerder bij Vandaag Inside lachen om een filmpje van Rishi Sunak, de vorige Britse premier: "Hij zuipt!" Bekijk het in de video bovenaan deze pagina.