Mischa Blok neemt het op voor Rafael van der Vaart na ophef om Japan-opmerking

BN'ers

Vandaag, 09:54

Link gekopieerd

Journaliste Mischa Blok snapt weinig van de ophef rond de grap die Rafael van der Vaart maakte na het WK-duel van Nederland tegen Japan. Dat laat ze weten in de podcast The Friday Move.

De ophef ontstond na het WK-duel tussen Nederland en Japan (2-2), waarin Oranje-verdediger Van de Ven in de slotfase een Japanse speler liet lopen en Van der Vaart aan tafel bij de NOS grapte: "Ze lijken wel op elkaar natuurlijk, dus misschien dacht Van de Ven dat."

"Heel veel Aziaten lijken ook wel op elkaar", stelt Blok. Ze trekt daarbij een vergelijking met haar eigen ervaringen in Zuid-Korea tijdens familiebezoeken. "Moet je voorstellen: dan ben ik met familie op een druk vliegveld bijvoorbeeld en we zijn elkaar cóntinu kwijt. Iedereen heeft zwart haar, iedereen is even groot, iedereen heeft bruine ogen en een beetje dezelfde bouw."

Volgens Blok escaleert de discussie onnodig snel naar zware termen. Ze stelt dat er in de westerse wereld meer uiterlijke variatie is, zoals verschillende haarkleuren, waardoor mensen makkelijker uit elkaar te houden zijn. Toch krijgt ze niet overal bijval voor haar mening. "Dan krijg je haat uit je eigen gemeenschap en dan ben ik de fascist. Daar ben ik wel een beetje klaar mee. Bij alles wat je zegt, ben je een fascist", aldus Blok.

René van der Gijp sprak in Vandaag Inside Oranje zijn verbazing uit over de ophef die is ontstaan na een uitspraak van Rafael van der Vaart in NOS WK Avond. Bekijk het in de video bovenaan deze pagina.