
5 sep 2021, 22:52
De spelers van het nationale elftal van Marokko zaten zondag vast in een hotel in Guinee vanwege een staatsgreep. Bondscoach Halilhodzic heeft in gesprek met L'Équipe verteld over de situatie: 'We horen de hele dag geweerschoten in de buurt.'
Een groep militairen pleegde zondag een staatsgreep in het West-Afrikaanse land. Commando’s hebben president Alpha Condé (83) gevangengenomen, is te zien op video’s die op sociale media zijn verspreid. De coupplegers zeggen dat de regering is ontbonden, de grenzen zijn gesloten en de grondwet is opgeschort, hoewel de regering stelt dat de aanval op het presidentieel paleis is afgeslagen.
Bondscoach Halilhodzic vertelde tegenover L'Équipe: 'We horen de hele dag geweerschoten in de buurt. We wachten op toestemming om naar het vliegveld te gaan, voorlopig zijn we gestrand. Er staat een vliegtuig op ons te wachten, maar we mogen niet vertrekken. En het duurt drie kwartier tot een uur om op het vliegveld te komen. Als je buiten geweerschoten hoort, is de veiligheid niet 100% gegarandeerd.'
'We weten niet echt wat er buiten het hotel gebeurt,' vervolgde hij. 'De spelers zijn niet gerustgesteld, de zorg is er zeker. Deze situatie is bizar. De Marokkaanse autoriteiten, waaronder Hare Majesteit, zijn zeer toegewijd om ons te helpen.'
Marokko en Guinee zouden maandag om 18u aftrappen in hoofdstad Conakry, maar dat duel is inmiddels afgelast. Op foto's op social media is inmiddels te zien dat het Marokkaanse elftal zich in het vliegtuig bevindt.