'Op dit moment zou ik zeggen dat Timber centraal beter is dan De Ligt'

'Op dit moment zou ik zeggen dat Timber centraal beter is dan De Ligt'

20 sep 2021, 19:56

Link gekopieerd

Valentijn Driessen en Mike Verweij hebben zich in de voetbalpodcast Kick Off van De Telegraaf lovend uitgelaten over Jurriën Timber. De jonge verdediger van Ajax brak vorig jaar door en is inmiddels niet meer weg te denken uit de basiself van de Amsterdammers. 'Op dit moment zou ik zeggen dat Timber centraal beter is dan De Ligt,' aldus Valentijn.

Mike Verweij vertelt dat hij Timber tegen Sporting Portugal al uitstekend vond spelen, maar dat hij een beetje ondersneeuwde door de fantastische prestaties van Haller en Antony: 'Maar Gravenberch en Timber waren ook echt heel erg goed in die wedstrijd. En ik vond Gravenberch ook tegen Cambuur weer uitstekend. Die jongen maakt hele grote stappen en ik denk dat Ajax heel snel met hem om tafel moet om een keer te gaan praten over een nieuw contract. Dat zijn wel jongens die op een geweldige manier aan de weg timmeren.'

Timber heeft de concurrentiestrijd met Perr Schuurs overtuigend gewonnen, constateert Verweij: 'Het is bijna al zo dat je denkt: Schuurs is er ook nog. Hij kwam er in de rust dan wel in tegen Cambuur. Dat is denk ik een beetje de Roger Schmidt-gedachte: die moet toch wel minuten maken om uiteindelijk een keer, als hij echt nodig is, te kunnen spelen. Perr Schuurs maakt ook een geweldige ontwikkeling door. Alleen dat zie je niet meer, want hij speelt niet meer bij Ajax, maar op het EK Onder-21 maakte hij een prima indruk. Maar hij heeft in de basis bij Ajax te veel fouten gemaakt en is voorbijgestreefd door Timber, en Timber laat niet meer los.'

Mike Verweij krijgt vervolgens de vraag of Timber inmiddels verder is dan De Ligt, die op de bank is beland bij Juventus: 'Ik vind dat Matthijs de Ligt het geweldig heeft gedaan bij Ajax, zeker in dat laatste seizoen, toen ze de halve finale van de Champions League haalden. Maar ik denk wel dat Timber hard op weg is om minstens net zo goed en misschien wel beter te worden.' Valentijn reageert: 'Ik moet zeggen over Timber en De Ligt: ik heb ze gezien in aanloop naar het EK. Ik begreep heel goed dat Frank de Boer op een gegeven moment voor Timber koos, al was De Ligt toen geblesseerd, maar de De Ligt die we nu zien, is niet dezelfde als in dat superjaar van Ajax.'

'Hij lijkt er zelfs niet meer op,' gaat Valentijn verder. 'Toen maakte hij af en toe ook weleens een slippertje misschien, maar hij laat zich nu veel meer gelden als verdediger, en dat kan hij gewoon veel minder, vind ik. Hij moet gewoon zijn taken doen, maar dat wilde inkomen altijd, en daarmee fouten makend, dan denk ik van: keer terug naar de basis. Het mooie dat jaar bij Ajax was dat hij Daley Blind ook voetballend zo goed aanvulde. Maar bij Juventus is het verdedigen, inleveren en wegwezen. Die De Ligt zie je gewoon niet meer. En als we die De Ligt weer te zien krijgen, dan is hij misschien wel beter dan Timber, al betwijfel ik dat ook. Op dit moment zou ik zeggen dat Timber centraal beter is dan De Ligt.'