Terug

Volg Vandaag Inside
Ajax wil mondiaal groeien: 'Na Nederland verkochten we meeste shirts in Amerika'

Ajax wil mondiaal groeien: 'Na Nederland verkochten we meeste shirts in Amerika'

11 okt 2019, 20:30

Link gekopieerd

Ajax opende bijna een jaar geleden een kantoor in New York om vandaaruit een stevige positie te verwerven op de Noord-Amerikaanse markt. Commercieel directeur Menno Geelen reisde deze week met algemeen directeur Edwin van der Sar opnieuw af naar Amerika en sloot een aantal mooie deals af. Waaronder mediadeals met ESPN en Bleacher Report.

De Amsterdammers willen een heel nieuwe schare fans aanboren in Amerika, Geelen ziet meer voordelen. 'Voor onze partners is het natuurlijk ook belangrijk dat we door deze deals meer zichtbaar worden. Denk aan Bud, adidas, maar ook aan Mercedes-Benz of Hublot.'

Ajax hanteert in Amerika bijna dezelfde strategie als in China, al was de start daar lastiger. 'Daar maakten en bekostigden wij de content volledig en de mediapartijen daar zorgden alleen dat de content zichtbaar was op de juiste platformen voor onze fans. Dat is later veranderd naar het samen maken en bekostigen. Nu is het voor ons een mooie inkomstenbron geworden, aangezien we onze content verkopen in de Chinese markt. Zo zien we dat in Amerika ook. Al zijn we hier meteen een stap verder dan het begin in China en maken we de content al gelijk samen.'

Geelen denkt dat de inspanningen in Amerika voor Ajax van levensbelang zijn om een rol van betekenis te kunnen blijven spelen in de Champions League: 'De groei zit in het buitenland. Als we Europees aan willen blijven haken is mondiale groei een must. Amsterdam is onze thuisbasis en zal dat altijd blijven. Maar Nederland is relatief klein, we zien eigenlijk de hele wereld als ons speelveld.'

De commercieel directeur ziet dat de populariteit van Ajax nu al enorm stijgt in Amerika, mede door het succes in de Champions League. 'Sinds januari is de verkoop van merchandise enorm toegenomen. Zo was Amerika na Nederland het land waar we het meeste shirts verkochten bij de introductie van het thuisshirt voor 19/20. En dat zonder dat er een compleet distributienetwerk is voor Ajax-merchandise in de VS. Dat netwerk gaan we nu uitbouwen zodat het voor Amerikaanse fans veel makkelijker wordt om Ajax-producten aan te schaffen.'

Het hoofddoel van Ajax is volgens Geelen: 'Het in contact blijven met onze fans in Amerika. Door deze groep relevante en goede content te bieden, het makkelijk te maken om merchandise te bestellen en lokale events en andere activiteiten te organiseren. Onze huidige partners zijn ook blij met onze activiteiten en uiteraard hopen we nieuwe partners te vinden zodat we nog meer kunnen doen in Amerika.'

'Tevens is er veel aandacht en vraag vanuit bonden en clubs naar onze kennis. Daar praten we ook met verschillende partijen over. Tot slot zijn we actief opzoek naar andere verdienmodellen, hiervoor biedt Amerika ook zeker kansen', aldus Geelen.

VIDEO - 'De mannen lachen om elkaars tv-spotjes'

'Je bent een verschrikkelijke hoer als je dit voor geld doet'
3:29

'Je bent een verschrikkelijke hoer als je dit voor geld doet'

Ontvang onze nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse mail vol met de beste fragmenten, het meest spraakmakende nieuws, een kijkje achter de schermen en meer.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Vandaag Inside ontvangen met daarin het laatste nieuws, de leukste video's en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.