Chris Woerts wist maandagavond in Veronica Inside te onthullen dat Ziggo Sport vanaf komend seizoen de uitzendrechten van de Formule 1 kwijtraakt. Dinsdag kwam de zender met de officiële bevestiging. In een video op de website van De Telegraaf onthult Chris Woerts nu extra details over de transfer in televisieland.Ziggo bracht vandaag naar buiten: 'Vanaf 2022 zal Formule 1 helaas verhuizen naar een andere zender. Wij hebben dan 9 jaar met veel plezier en trots de Formule 1 uitgezonden! In die jaren zijn de tarieven voor de uitzendrechten zo sterk gegroeid dat het voor ons helaas niet mogelijk was om Formule 1 te behouden.' Over die tarieven vertelt Chris: 'Ten opzichte van de vorige rechtenperiode is er nu ongeveer 300% meer betaald. Er wordt nu boven de dertig miljoen betaald voor een jaartje Formule 1 uitzenden.' Vergeleken met het Eredivisie-voetbal in Nederland is dat veel geld, weet de sportmarketeer: 'Je hebt natuurlijk 34 speelronden met 306 wedstrijden. Daar krijgen de clubs in de Eredivisie rond de 80 miljoen per jaar voor. En nu praat je over 22 Grand Prix-wedstrijden, plus 22 keer een training. Dan praat je over ruim dertig miljoen. Als je naar de verhouding kijkt: 22 wedstrijden versus 306 wedstrijden... Dan wordt er echt een premium betaald voor de Formule 1-rechten. De reden daarvoor is dat de Formule 1 niet op de evenementenlijst staat in Nederland, waardoor je het niet op het publieke net, het open net hoeft uit te zenden. Het mag achter de decoder, dus mensen moeten betalen. Daar zit een businessmodel achter waarvan de nieuwe uitzendgemachtigde heeft geredeneerd: 'Dat ga ik terugverdienen.''De uitzendrechten van de Formule 1 worden overgenomen door de Nordic Entertainment Group. 'Dat is een hele sterke mediapartij uit Scandinavië,' weet Chris. 'Zij hebben een open-net-kanaal, TV3, in Zweden. Ze hebben heel veel zenders in Scandinavië, in de Baltics en in Polen. En zij hebben een groeistrategie: ze zijn naar de beurs gegaan, hebben veel geld opgehaald voor acquisities en zij gaan zich nu op West-Europa en Amerika richten. Dus ze hebben diepe zakken, het is een zeer stabiel bedrijf, het bestaat al meer dan 30/40 jaar en hebben gewoon een strategie voor ogen om de grootste mediaspeler in West-Europa te worden.' Er zal dus een nieuw betaald sportkanaal komen, waarvoor de Formule 1-kijker een abonnement zal moeten afsluiten: 'Als je nu een smart TV hebt en je zet hem aan, dan zie je al een hele rits aan apps: Rakuten, Amazon, Disney, noem maar op. En daar komt er eentje bij,' weet Chris. 'Ik denk dat het, net als in Scandinavië, een combinatie wordt tussen film en sport. En in Scandinavië hebben ze al heel veel sportrechten: ze zenden al de Formule 1 uit in heel veel landen, ze doen Champions League, golf, UFC, Premier League, Bundesliga. Zij zien nu ons kleine landje als een groeiland, omdat hier gewoon betaald wordt voor televisie en ze hebben denk ik ook gekeken naar de populariteit van Max Verstappen in Nederland, en het feit dat het zulke goede kijkcijfers haalt bij Ziggo. Ze zeggen: 'Als maar een klein deel van die mensen een abonnement neemt, kunnen we het terugverdienen.' Ze hebben een verdienmodel voor ogen waarbij ze denken: Die Max gaat nog zeker tien jaar mee. Als wij die rechten wat langer houden, dan gaan steeds meer mensen een abonnement nemen. Maar ze zullen niet alleen Formule 1, maar ook andere content toevoegen.' Gisteravond meldde de sportmarketeer dat ook de Bundesliga en wellicht darts te zien gaan zijn op de zender.Chris verwacht dat een aantal bekende Formule 1-gezichten van Ziggo meeverhuist naar de Nordic Entertainment Group: 'Als ze verstandig zijn, nemen ze het oude vertrouwde mee. Ik weet nog goed dat Ziggo voor de eerste keer de Formule 1-rechten kocht. Toen hebben ze het contract met Olav Mol niet verlengd en een andere verslaggever aangesteld. Die heeft het dacht ik vier races volgehouden, toen was Olav weer terug. Dus Olav is zo vergroeid met de Formule 1, net zoals Jack Plooij, dat die denk ik gewoon meeverhuizen naar de nieuwe zender.'